Saturday, August 21, 2010

19 Tanda Gagal Ramadhan

Di bulan Ramadhan, pintu neraka ditutup serapat-rapatnya dan pintu syurga dibuka seluas-luasnya. Namun banyak di antara kita gagal dalam mendapatkan kemuliaannya. Di bawah ini merupakan tanda-tanda yang menyatakan akan gagalnya Ramadhan seseorang itu berdasarkan:

1. Kurang melakukan persiapan di bulan Sya’ban.

Misalnya, tidak timbul keinginan bagi melatih bangun malam dengan solat tahajjud. Disamping tidak melakukan puasa sunat Sya’ban, sebagaimana yang telah disunnahkan Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa sallam. Dalam hadis Bukhari dan Muslim, dari Aisyah Radhiallaahu ‘anha berkata, ”Saya tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh selain di bulan Ramadhan, dan saya tidak pernah melihat beliau banyak berpuasa selain di bulan Sya’ban.”

2. Lambat didalam menunaikan solat fardhu.

Maka datanglah sesudah mereka pengganti yang mensia-siakan sembahyang dan menurutkan hawa nafsunya, maka mereka kelak akan menemui kesesatan, kecuali orang yang bertaubat, beriman dan beramal soleh. (Maryam: 59)

Maka celakalah atau lubang dalam neraka bagi orang yang sembahyang, iaitu orang yang meninggalkan sembahyangnya(Al-Ma'un: 4-5)

Menurut Sa’id bin Musayyab, yang dimaksud dengan tarkush-shalat (meninggalkan solat) ialah tidak segera mendirikan solat tepat pada waktunya. Misalnya menjalankan solat zuhur menjelang waktu asar, asar menjelang maghrib, solat maghrib menjelang isya, solatt isya menjelang waktu subuh serta tidak segera solat subuh hingga terbit matahari. Orang yang bershiyam Ramadhan iaitu sangat berdisiplin dalam menjaga waktu solat, kerana nilainya setara dengan 70 kali solat fardhu di bulan lain.

3. Malas menjalankan ibadat-ibadat sunat.

Termasuk di dalamnya menjalankan ibadah shalatul-lail. Mendekatkan diri kepada Allah dengan melaksanakan ibadat-ibadat sunat merupakan ciri orang yang soleh. “Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang bersegera dalam mengerjakan perbuatan-perbuatan baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyu’ kepada Kami.” (Al-Anbiya:90)

“Dan hamba-Ku masih mendekatkan diri kepada-Ku dengan ibadat-ibadat sunat, sampai Aku mencintainya.” (Hadits Qudsi)

4. Kedekut dan tamak pada harta benda.

Takut rugi jika mengeluarkan banyak infaq dan sedekah adalah tandanya. Salah satu sasaran utama shiyam (disiplin) agar manusia mampu mengendalikan sifat tamak pada makan minum mahupun pada harta benda, kerana ia termasuk sifat kehaiwanan (Bahimiyah). Cinta kepada dunia serta gelimang kemewahan hidup sering membuat manusia lupa akan tujuan hidup sesungguhnya. Mendekat diri kepada Allah Subhaanahu wa ta’ala, akan menguatkan sifat utama kemanusiaan (Insaniyah).

5. Malas membaca/mentadarus Al-Qur’an.

Ramadhan juga disebut Syahrul Qur’an, bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur’an. Orang-orang soleh di masa lalu menghabiskan waktunya baik siang mahupun malam Ramadhan untuk membaca Al-Qur’an.

“Ibadah ummatku yang paling utama adalah pembacaan Al-Qur’an.” (HR Baihaqi)
"Sebaik-baik kalian adalah orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarkannya".(HR Bukhari)

Ramadhan adalah masa yang tepat untuk menimba dan mendalami sebanyak mungkin kemuliaan Al-Qur’an sebagai petunjuk hidup. Kebiasaan baik ini harus nampak dan berlanjutan setelah Ramadhan pergi, sebagai tanda berhasilnya latihan di bulan suci.

6. Mudah mengumbar amarah/ Cepat Naik angin.

Ramadhan adalah bulan kekuatan. Nabi Saw bersabda: “Orang kuat bukanlah orang yang selalu menang ketika berkelahi. Tapi orang yang kuat adalah orang yang boleh menguasai diri ketika marah.”

Dalam hadis lain beliau bersabda: “Puasa itu perisai diri, apabila salah seorang dari kamu berpuasa maka janganlah ia berkata keji dan jangan membodohkan diri. Jika ada seseorang memerangimu atau mengumpatmu, maka katakanlah sesesungguhnya saya sedang berpuasa.” (HR. Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)


7. Gemar bicara sia-sia dan dusta / Bercakap kosong dan berbohong.

“Barang siapa tidak meninggalkan perkataan dusta dan melakukan kedustaan, maka Allah tidak menerima ibadah meninggalkan makan dan minumnya (puasa)” (HR Bukhari dan Abu Dawud)

Kesempatan Ramadhan adalah peluang bagi kita untuk menyusun dan melatih lidah supaya sentiasa berkata yang baik-baik. Umar ibn Khattab Ra berkata: “Puasa ini bukanlah hanya menahan diri dari makan dan minum saja, akan tetapi juga dari dusta, dari perbuatan yang salah dan tutur kata yang sia-sia.” (Al Muhalla VI: 178)

Ciri-ciri orang gagal memetik buah Ramadhan kerap berkata di belakang hatinya. Kata-katanya tidak bernas : “Bercakap dulu baru berfikir , dan bukan sebaliknya, berfikir dulu, sebelum bercakap.”


8. Memutuskan tali silaturrahim.

Ketika menyambut datangnya Ramadhan Rasulullah Saw bersabda: “…Barangsiapa menyambung tali persaudaraan (silaturrahim) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya. Barang siapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya…” Puasa dapat melatih peribadi seseorang untuk mengikat ukhwah dan tali persaudaraan sesama islam.

Pelaku shiyam jiwanya dibersihkan dari kekerasan hati dan kesombongan, diganti dengan perangai yang lembut, halus dan tawadhu. Apabila ada atau tidak adanya Ramadhan tidak memperkuat hubungan kekeluargaan dan persaudaraan, itu tandanya kegagalan.

9. Mempersia-siakan waktu.

Al-Qur’an mendokumentasikan dialog Allah Swt dengan orang-orang yang mempersia-siakan waktu mereka untuk bermain-main.
“Allah bertanya: ‘ Berapa tahunkan lamanya kamu tinggal di bumi?’
Mereka menjawab: ‘Kami tinggal di bumi sehari atau setengah hari. maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung.’
Allah berfirman: ‘Kamu tidak tinggal di bumi melainkan sekejap saja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui. "Maka apakah kamu mengira sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja Yang sebenarnya; tiada Tuhan yang berhak disembah selain Dia, Tuhan yang mempunyai ‘Arsy yang mulia.” (Al-Mu’minun: 112-116)

Termasuk gagal dalam ber-Ramadhan adalah orang yang lalai atas kurniaan waktu dengan melakukan perbuatan sia-sia, kemaksiatan, dan hura-hura. Disiplin waktu selama ber-Ramadhan semestinya meinggalkan kesan kuat dan mendalam dalam membentuk rasa cinta terhadap ketertiban dan keteraturan.

10. Tidak Tenteram dan sentiasa bimbang dalam menjalani hidup.

Tidak tenteram dan sentiasa bimbang, khuatir, risau, serta gelisah dalam menjalani hidup juga merupakan tanda gagal Ramadhan. Pesan Rasulullah Saw: “Sesungguhnya telah datang bulan Ramadhan yang penuh berkat. Allah telah memfardhukan ke atas kamu berpuasa di dalamnya. Dibuka semua pintu syurga, dikunci semua pintu neraka dan dibelenggu segala syaitan. Di dalamnya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa tiada diberikan kebajikan malam itu, maka sungguh tidak diberikan kebajikan ke atasnya.” (HR Ahmad, Nasa’i, Baihaqi dari Abu Hurairah)

Bila seseorang memperolehi barokah di bulan suci ini, jiwanya mantap, hatinya tenteram, perasaannya tenang dalam menghadapi keadaan apapun.

11. Tidak bersemangat mensyiarkan Islam.

Salah satu ciri utama kesan Ramadhan ialah peningkatan taqwa yang bertambah. Dan setiap orang yang ketaqwaannya semakin kuat ialah semangatnya dalam mensyiarkan Islam. Berbagai kegiatan ‘amar ma’ruf nahi munkar dilakukannya, kerana ia ingin sebanyak mungkin orang merasakan kelazatan iman sebagaimana dirinya. Jika semangat ini tiada, gagallah Ramadhan seseorang.

12. Khianat terhadap amanah.

Shiyam adalah amanah Allah yang harus dipelihara (dikerjakan) dan selanjutnya dipertanggungjawabkan di hadapan-Nya kelak. Shiyam itu ibarat hutang yang harus ditunaikan secara rahsia kepada Allah. Orang yang sudah biasa memenuhi amanah dalam ibadah (rahsia) tentu akan lebih menepati amanahnya terhadap orang lain, baik yang bersifat rahsia mahupun yang nyata. Sebaliknya orang yang gagal Ramadhan mudah mengkhianati amanah, baik dari Allah maupun dari manusia.

13. Kurang motivasi dalam hidup berjama’ah.

Frekuensi solat berjama’ah dapat menghidupkan suasana (mengimarahkan) masjid selama Ramadhan. Selain itu, lapar dan dahaga menginsafi diri dan bersimpati terhadap kesusahan sesama manusia, khususnya sesama Muslim. Allah mencintai hamba-hamba-Nya yang berjuang secara berjama’ah, yang saling menguatkan (bantu membantu).

“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam satu barisan yang teratur, seakan-akan mereka seperti bangunan yang tersusun kukuh.” (Ash-Shaf: 4)

Ramadhan seharusnya menguatkan motivasi untuk hidup berjama’ah.

14. Selalu bergantung pada makhluk.

Hawa nafsu dan syahwat yang digembleng habis-habisan selama bulan Ramadhan merupakan pintu utama ketergantungan manusia pada sesama makhluk. Jika jiwa seseorang berhasil merdeka dari kedua mitra syetan itu setelah Ramadhan, maka yang mengendalikan dirinya adalah fikrah dan akhlaq. Orang yang tunduk dan taat kepada Allah lebih mulia dari mereka yang tunduk kepada makhluk.

15. Malas membela dan menegakkan kebenaran.

Sejumlah peperangan dilakukan kaum Muslimin melawan tentera-tentera kafir berlangsung di bulan Ramadhan. Kemenangan Badar yang hebat itu dan penaklukan Makkah (Futuh Makkah) terjadi di bulan Ramadhan. Di tengah gelombang kebathilan dan kemungkaran yang semakin berani dan berleluasa, para alumni akademi Ramadhan seharusnya semakin gigih dan strategis dalam membela dan menegakkan kebenaran. Jika bulan suci ini tidak memberi bekal perjuangan baru yang bernilai hebat, maka kemungkinan besar ia telah meninggalkan kita dan kita adalah dari kalangan yang tidak berjaya (kecundang).

16. Tidak mencintai kaum dhuafa.

Syahru Rahmah, Bulan Kasih Sayang adalah nama lain Ramadhan, kerena di bulan ini Allah melimpahi hamba-hamba-Nya dengan kasih sayang lebih. Shiyam Ramadhan menanam benih kasih sayang terhadap orang-orang yang paling lemah di kalangan masyarakat. Faqir miskin, anak-anak yatim dan mereka yang hidup dalam kemelaratan. Rasa cinta kita terhadap mereka seharusnya bertambah. Jika cinta jenis ini tidak bertambah selepas berakhirnya bulan suci ramadhan ini, bererti Anda perlu segera bermuhasabah.

17. Salah dalam pengertian akhir Ramadhan.

Khalifah Umar ibn Abdul Aziz memerintahkan seluruh rakyatnya supaya mengakhiri puasa dengan memperbanyakan istighfar dan memberikan sedekah, kerana istighfar dan sedekah dapat menambah pahala dari puasa yang kurang sempurna. Apabila ramadhan sampai ke penghujungnya, seharusnya kita perlu sering melakukan muhasabah diri.

“Wahai orang-orang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Al-Hasyr: 18 )

18. Sibuk mempersiapkan Lebaran.

Kebanyakan orang semakin sibuk dengan urusan duniawi dalam mempersiapkan kuih muih dan pakaian baru apabila Aidilfitri menjelang tiba. Sedangkan 10 malam terakhir ramadhan merupakan saat-saat genting yang menentukan nilai akhir kita di mata Allah dalam bulan mulia ini. Menjadi pemenang sejati atau pengalah sejati.

Tumpuan fikiran telah beralih/bertukar dari semangat beribadah, kepada semangat kesenangan dalam merayakan Aidilfitri dengan berbagai kegiatan, akibatnya terus leka dan lupa yang mana seharusnya kita berasa sedih disebabkan akan berpisah dengan bulan ramadhan yang mulia ini.

19. Aidilfitri dianggap hari kebebasan.

Secara harfiah (pengertian) makna Aidilfitri bererti “hari kembali ke fitrah”. Namun kebanyakan orang memandang Aidilfitri umpama hari dibebaskannya mereka dari “penjara” Ramadhan. Akibatnya, hanya beberapa saat setelah Ramadhan meninggalkannya, ucapan dan tindakannya kembali cenderung tak terkawal (kembali asal). Mereka lupa bahwa Aidilfitri seharusnya menjadi hari di mana tekad baru dihasilkan untuk menjalankan peranan khalifah dan abdi kepada Allah secara lebih profesional. Kesedaran penuh akan kehidupan dunia yang sementara dan akhirat yang kekal harus berada pada puncaknya saat Aidilfitri disambut, dan bukan sebaliknya.

1 comment:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts with Thumbnails