Monday, April 19, 2010

Chan, Goh cipta sejarah


Malaysia belum pernah ungguli acara beregu campuran

CHAN Peng Soon-Goh Liu Ying memahatkan nama mereka dalam lipatan sejarah badminton negara apabila muncul juara beregu campuran buat pertama kali pada Kejohanan Asia (ABC) di New Delhi, India, semalam.

Kemenangan 21-17, 20-22 dan 21-19 dalam tempoh 60 minit ke atas pilihan keenam Yoo Yeong-seong-Kim Min-jung dari Korea Selatan, menyaksikan Peng Soon-Liu Ying, mengikut jejak gandingan ternama yang pernah menjulang kejuaraan Asia seperti Kim Dong-moon-Rya Kyeung-min dan juara Olimpik 2008, Lee Young dae-Lee Hyo-jung.

Sejak kejohanan Asia dipertandingkan pada 1991, Malaysia belum pernah mengungguli acara beregu campuran, walaupun pernah memenangi acara lain seperti perseorangan lelaki dan beregu lelaki.

Dalam pertarungan sengit itu, gandingan negara yang juga pilihan ketujuh menang set pertama 21-17 tetapi gagal mengekalkan rentak sama menyaksikan lawan mereka menyamakan kedudukan dengan kemenangan 22-20 dalam set kedua.

Dalam set penentuan, Peng Soon-Liu Ying lebih tenang mengawal permainan dan berjaya mengekang kebangkitan lawan untuk memenangi set dan kejuaraan.

Bagaimanapun, dalam beregu wanita, pasangan muda negara, Vivian Hoo-Woon Khe Wei gagal menamatkan aksi mereka dengan nota kemenangan apabila kecundang 10-21, 6-21 kepada pasangan China, Pan Pan-Qing Tian.

Dalam perseorangan lelaki, jaguh China, Lin Dan menjuarai kejohanan dengan menewaskan rakan senegaranya, Wang Zhengming 21-17, 21-16.

Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts with Thumbnails