Friday, December 17, 2010

Harga Getah RM14.13 sekilogram

Lonjakan harga dijangka kekal hingga Jun 2011

Harga getah yang kini melambung sehingga RM14.13 sekilogram (kg), iaitu paling tinggi dalam sejarah dijangka berkekalan sehingga pertengahan tahun depan berikutan kekurangan bekalan getah akibat perubahan cuaca di negara pengeluar utamanya.

Peningkatan itu secara tidak langsung memberi manfaat kepada 350,000 keluarga pekebun kecil getah di seluruh negara.

“Harga terbaru ini adalah sejarah berbanding lima tahun lalu yang mana harga pasaran ketika itu hanya sekitar RM4 sekilogram.

“Oleh itu, pekebun kecil getah digalakkan menambahkan pengeluaran harian mereka dengan turut menoreh pada sebelah petang, berbanding sekarang yang hanya menoreh pada waktu pagi,” katanya pada sidang media sebelum mempengerusikan Mesyuarat Majlis Penasihat Gagasan Ekonomi Melayu (GABEM) kedua, di sini, semalam.

Abdul Rahim juga menasihati pekebun kecil getah menjual hasil getah mereka terus kepada agensi bertanggungjawab di bawah RISDA seperti di Depoh Pembelian Getah ataupun Pusat Timbang dan Stor (PTS) serta elak menggunakan khidmat orang tengah.

“RISDA akan menambahkan lagi bilangan depoh dan PTS di seluruh negara sebagai langkah membasmi penjualan kepada orang tengah yang cuba mengaut keuntungan daripada pekebun kecil,” katanya.

Beliau juga berkata, seramai 900 Pegawai Perkembangan RISDA di seluruh negara akan turun padang bagi membantu dan mengajar penoreh getah memperbaiki cara torehan mereka untuk menghasilkan pengeluaran susu getah yang lebih banyak.

Difahamkan, dengan harga sekarang, pekebun kecil getah kini boleh memperoleh pendapatan di antara RM1,500 hingga RM2,000 sehektar sebulan.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts with Thumbnails