Tuesday, November 23, 2010

Pelajar lemas ditarik ombak besar di pantai Batu Buruk

Kegembiraan seorang pelajar tingkatan dua bercuti di Primula Beach Hotel, sempena musim cuti sekolah dengan bermain dipantai bersama keluarga berakhir dengan tragedi setelah dihanyutkan ombak besar di Pantai Batu Buruk, lewat petang semalam.

Dalam kejadian berlaku 6.30 petang semalam, Afham Syahir Omar, 14 tahun dari Kampung Belakang Masjid Pauh, Pasir Mas, Kelantan mati lemas selepas dipukul omabk besar di pantai itu.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Kubang Bemban, Pasir Mas dikatakan bermain di situ bersama adik dan seorang saudara selepas selesai mandi air di kolam renang hotel berkenaan dengan saudara yang lain.

Ibu Saudara Norliana Yusof, Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Bemban, Pasir Mas, Kelantan dan empat lagi anak saudaranya masing–masing dari Pasir mas Kelantan dan Jertih, Terengganu dilaporkan mula menginap di hotel berkenaan 4 jam sebelum kejadian.

Salah seorang saudara mangsa, Mohd Harifuddin Yushadi 16 tahun pelajar Sekolah Menengah Iktifa, Besut yang menyaksikan kejadian itu menjelaskan, mangsa bersama adiknya Hasif Sufian Omar, 13 tahun dan Muhammad Asyraf Yushadi, 15 tahun dipukul ombak besar selepas selesai mandi di pantai itu.

Keadaan arus dan ombak besar menyebabkan ketiga-tiga mereka dihanyutkan sejauh 200 meter dari pesisir pantai sebelum dibawa naik.

Beliau yang menyaksikan kejadian itu bersama dengan ibu saudara menyifatkan, ianya berlaku terlalu pantas dan gagal berbuat apa-apa.

"Masa tu saya tengah duduk rileks, saya nak pergi jugak lah ikut tetapi lama-lama semakin jauh mereka hanyut, ombak tarik ombak besar mari. Kita nampak, nak tolong tetapi orang suruh patah balik kalau tolong dengan kita mati sekali,"katanya dengan nada sebak.

Mangsa dan adiknya serta saudaranya itu berjaya dibawa naik ke gigi pasir oleh pengawal keselamatan pantai Hotel terbabit, Rohaimi Yusof 47 tahun selepas dimaklumkam oleh rakan setugas pada waktu kejadian..

Rohaimi yang ketika itu tamat waktu bertugas bergegas tempat kejadian menjelaskan, ketiga-tiga pelajar ini sudah kehabisan tenaga untuk berenang naik ke darat dan mangsa yang sudah tengelam berjaya ditarik naik oleh adiknya dalam keadaan gelombang dan ombak yang kuat.

Ketiga-tiga pelajar ini berjaya dibawa naik selepas 15 minit namun mangsa yang tengelam gagal diselamatkan nyawanya walaupun diberi rawatan pertolongan cemas (CPR) oleh Jabatan Bomba dan penyelamat, petugas Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu dan orang awan.

Hanya adik mangsa dan Muhammad Asyraf Yushadi berjaya diselamatkan dari lemas.

Dalam pada itu, Jagjit Singh Gill, Assistant Office Manager Primula Beach Hotel Kuala Terengganu yang ditemui menjelaskan, kes lemas ini adalah pertama kali berlaku membabitkan penginap di hotel itu, manakala dua tahun lepas mangsa berjaya diselamatkan oleh life guard yang bertugas.

Ujarnya juga, setiap pelanggan yang menginap di hotel itu sudah diberi penerangan untuk tidak turun mandi dan bermain di persisiran pantai di waktu musin tengkujuh ini, selain mempamerkan papan amaran bahaya kepada pengunjung.

"Kita juga ada pasan papan tanda mengatakan dilarang mandi dilaut, kita pun susah nak kawal ini musim cuti sekolah dia orang pergi pun kita tak perasan kerana kita sibuk jaga kolam kita, " kata Jagjit Singh Gill.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu ACP Zamri Shamsuddin yang kami hubungi menasihati orang ramai, terutama penjaga mengawasi pergerakan anak-anak dan hindari dari tempat bahaya mandi dipantai dan pusat perkelahan dimusim tengkujuh ini.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts with Thumbnails