Saturday, November 27, 2010

Nenek Doakan OBAMA Peluk ISLAM

Nenek Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dari pihak ayahnya, Hajah Omar melaksanakan ibadah haji tahun ini. Dia berangkat dari Kenya bersama lima anggota keluarganya. Di tanah suci dia memanjatkan doa agar Obama memeluk Islam.

“Saya berdoa untuk cucuku Barack, agar dia memeluk Islam,” ujar Hajah Sarah Omar, 88 tahun, ketika diwawancarai oleh akhbar Al-Watan di Jedah semasa menjalankan rukun haji, Khamis (25/11).

Akhbar tersebut dalam laporannya mewartakan, Hajah Omar berada di Arab Saudi untuk menjalankan ibadah haji bersama bapa saudara Obama iaitu Saeed Hussein Obama dan empat cucunya. Mereka menjadi tamu Raja Abdullah.

Dalam pernyataanya kepada akhbar tersebut Hajah Omar mengatakan bahawa dirinya hanya boleh berbicara pasal ibadat haji dan tak dapat memberi komen masalah politik yang dilakukan Obama.

“Saya sangat takjub dan teringat kembali apa yang diceritakan oleh guru saya semasa di sekolah. Dia dulu pernah bercerita berkenaan Mekah dan Madinah ketika saya masih kecil” kata Hajah Omar yang berasal dari Desa Koglilu, Kenya Barat.

Ketika ditanya soal kemungkinan Obama menjadi presiden Amerika Syarikat untuk dua penggal , Hajah yang ditemani Saeed Obama dan cucu-cucunya menjawab, “Hanya Allah yang tahu, masa depan tidak ada yang tahu.”

Selain berdoa untuk Presiden Obama, Hajah juga memanjatkan keinginan agar Raja Abdullah segera sembuh dari penyakitnya.

Kehadiran Hajah bersama putera dan cucu-cucunya di Arab Saudi mendapat sambutan luar biasa dari Kerajaan.

Faisal Ambuya, salah satu sepupu Obama, mengatakan “Nenek saya sangat berminat mendoakan umat nonMuslim menjadi Muslim dan saya belajar tentang Islam dari beliau.”

“Jika saya kembali ke kampung, saya akan sampaikan kepada warga desa tentang kekuatan Islam,” ujarnya.

Pak cik Obama mengaku berterus terang bahawa dirinya tak pernah berfikir sanggup menunaikan ibadah haji tahun ini. “Saya sangat berasa bersyukur, sebab saya dapat melaksanakan ibadah haji. Alhamdulillah, saya panjatkan kepada Allah dan terima kasih untuk Raja Abdullah yang bersedia menyambut kami.”

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts with Thumbnails