Wednesday, October 21, 2009

TAK NAK KAWAN...UWEKK!

21 Oktober 2009, tepat jam 5.00pm lahirlah sebuah picisan 'TAK NAK KAWAN' .... 'UWEEK' dengan ketidaklaratan akibat keselsemaan namun ku gagahi jua melahirkan tinta yang tak seberapa buat renungan diri ini dan mereka-mereka yang memerlukan.

Perjalanan hidup ini umpama pusingan roda...terkadang kita di atas, terkadang kita di bawah, terkadang kita ke tepi dan terkadang kita ke tengah. Pekerja Alam flora setiap pagi membersihkan kawasan mengikut 'shedule' yang telah di tetapkan oleh para atasan. Yup betul ada yang di atas dan ada yang di bawah. Bila kita hendak menghadiri sesuatu majlis kita perlu mengikuti peraturan-peraturan yang di teapkan dalam majlis tersebut, makanya jika tidak kita tidak sesuai menghadiri majlis tersebut...Nah bukan kah itu kejap kita ke tengah dan sekejap kita ke tapi.

Banyak perumpamaan yang boleh digunakan seadanya dengan perkara-perkara di atas. Namun perumpamaan Tak Nak Kawan...Uweek hanya lahir dari seorang kanak-kanak yang tidak tahu apa-apa mengenai duniawi melainkan ibubapanya lah yang mencorakkannya.

Sebenarnya semua ini perlukan kewarasan fikiran dalam memikirkan apa yang perlu dilakukan oleh kita yang bernama manusia di muka bumi ini sebelum kita di jemput ILLAHI di dunia yang kekal selamanya.... wassalam

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts with Thumbnails